Experter varnar för rekordnivåer av pollen – så minskar du besvären

Genrefoton: Mostphotos.

Väntas bli den värsta säsongen på 45 år, enligt experter.

delningar

Experter varnar för den värsta pollensäsongen sedan mätningarna i Sverige började för 45 år sedan.

En anledning till prognosen är fjolårets extremt varma sommar, som gjorde att träden fick bra laddning med skott inför i år. En annan orsak är att vissa delar av landet hade en måttlig blomning förra året, vilket betyder att träden inte tröttade ut sig och är redo med full kraft. 

I Sverige är nästan var tredje person pollenallergiker. Hur höga pollennivåerna blir och när säsongen startar beror på var man befinner sig. De områden som hade milda nivåer i fjol kan vänta sig rekordnivåer i år, vilket främst gäller södra och västra Sverige. Östra delen av landet, som förra året upplevde högre halter, kan istället få en mildare säsong i år. 

Även om det inte är blomning där du bor så kan du ändå uppleva symtom då pollen sprider sig med vinden.

Säsongen delas upp i tre delar beroende på pollentyp: trädpollen, gräspollen och gråbo. De höga temperaturerna i februari har satt igång årets säsong, al och hassel blommar i södra Sverige. Är du allergisk mot björkpollen finns det en risk att du även känner av al och hassel och redan nu upplever allergisymtom.

Pollenallergi, också kallat hösnuva, förknippas med röda och kliande ögon, nysningar, rinnsnuva och trötthet, men kan också ge astmatiska besvär. De flesta symtomen stämmer med en klassisk förkylning, så hur vet man vilket det är? Halsont och segt slemt är vanligare vid förkylning medan ögonbesvär och frekventa nysningar är mer förknippat med allergi. Det som främst särskiljer dem är varaktigheten. En förkylning lättar oftast inom en vecka, allergibesvär kan kvarstå hela säsongen.

Vanligtvis upptäcks allergin som barn eller i tonåren, men du kan bli allergisk även som vuxen. Många vuxna upptäcker sin allergi först när de söker vård för en förkylning som aldrig ger med sig. Om du är osäker på om du är allergisk kan du begära en allergiutredning på din vårdcentral.

Tio tips för att minska pollenbesvären:

1. Förberedelse & planering. Varje år kommer pollensäsongens påfrestningar som en chock. Var det så här jobbigt förra året också? Förbered dig i god tid för att minska kroppens reaktion. 

2. Följ pollenrapporterna. För bäst effekt av medicineringen bör du inte vänta på symtomen, vet du att du är allergisk kan du börja medicineringen ett par veckor innan högsäsong.

3. Köp hem medicin. Många klarar sig på de receptfria preparat som går att köpa på apotek och i mataffärer, men receptbelagd medicin behöver förnyas och hämtas ut. Köp dina preparat i god tid, så du har dem hemma när det är dags.

4. Planera din träning. Äntligen är det vår, solen skiner och du kan träna utomhus. Eller? När du anstränger dig andas du snabbare, vilket gör att du får i dig mer luft och mer pollen. Pollenallergiker bör undvika träning utomhus under allergisäsongen. Vill du gärna träna ute ändå så är det bäst sent på kvällen eller tidigt på morgonen. Tänk på att även din träning inomhus kan påverkas då du kanske orkar mindre när din kropp kämpar med allergin.

5. Skölj av dig. Är du vanligtvis en morgonduschare? Då bör du skapa en ny kvällsrutin under allergisäsongen. Duscha innan du går och lägger dig för att inte få med pollen till sängen, skölj håret noggrant. Tänk på att husdjur får med sig mycket pollen i pälsen. Bonustips: skölj även insidan och dina slemhinnor med hjälp av en nässköljare.

6. Rena kläder, sängkläder & handdukar. Undvik att torka och vädra kläder, sängkläder och handdukar utomhus, pollenpartiklarna fastnar i tygets fibrer. Byt kläder när du kommer hem, så du inte har samma kläder i soffan som utomhus. Byt örngott oftare än vanligt, för att få bort det eventuella pollen du fått med dig. 

7. Håll dörrar och fönster stängda. Fåglarna kvittrar, det är varmt och det lockar att öppna fönstret. Med luften kommer dessvärre också pollen in. Vill du vädra är det bäst att göra det på natten eller tidigt på morgonen när pollenhalterna är lägre. Tänk även på bilfönstren, håll dem stängda för att minimera mängden pollen du får in i bilen. 

8. Använd solglasögon. Röda, svullna och kliande ögon är väldigt besvärande för många allergiker. Solglasögon skyddar inte bara dina ögon från skadliga UV-strålar, de fungerar också som en barriär mellan ögonen och pollen, damm och skräp som finns i luften.

9. Undvik tobaksrök, starka parfymer och blommor inomhus. Under pollensäsongen kan du vara extra känslig mot sådant du normalt tål, då din kropp redan är ur balans och under stress. Rökning och passiv rökning är mycket skadligt för lungor och slemhinnor och förvärrar din pollenallergi.

10. Investera i luftrening. Hur noga du än följer punkt 1–9 kommer du få pollen inomhus, både hemma och på arbetsplatsen. Det är omöjligt att helt undvika pollen utomhus, men det går att rena inomhusluften för att ge kroppen en chans att vila och återhämta sig. Dammiga och förorenade miljöer retar dina slemhinnor och kan förvärra allergisymtomen, många allergiker lider även av huvudvärk och koncentrationssvårigheter. Prata med din arbetsgivare om en luftrenare till arbetsplatsen.

Källa: QleanAir Scandinavia.

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar