Svårt att sova? Fyra knep som garanterat får dig att somna

Foto: Wavebreakmedia. - Foto: Mostphotos

Att inte kunna sova är oerhört frustrerande och påverkar din hälsa negativt. Så här går du till väga för att förbättra dina sömnrutiner.

1 person har reagerat på denna nyheten

delningar

Alla har vi någon gång haft problem med att sova på natten och det är väldigt många som lider av sömnsvårigheter i perioder i livet.

Sömnen behövs för att hjärnan och kroppen ska få återhämta sig och vuxna sover vanligen mellan sex och nio timmar per natt. Om du har sömnbrist kan du till exempel få svårare att klara dina vardagliga uppgifter, att komma ihåg saker samt att koncentrera dig, enligt 1177 Vårdguiden.

Du kan också ha lättare att bli arg, ledsen och irriterad jämfört med när du har fått tillräckligt med sömn.

Att inte kunna sova gör ofta att vi blir stressade om vi har en tid att passa dagen efter, vilket gör det ännu svårare att somna. Förutom att acceptera att du antagligen kommer få lite mindre sömn än vanligt just den natten, finns det flera knep du kan ta till för att förbättra din sömn för framtida nätter.

I videon nedan visar vi fyra tips på saker du enkelt kan göra för att sova bättre om nätterna:

Har du ett nyhetstips? Tipsa redaktionen genom att klicka här.

delningar

Nyhetsbrev

Prenumerera på Sveriges snabbaste och mest ultralokala nyhetsbrev. Här får du nyheter om stora som små händelser.
Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag 24 Sveriges data- och cookiepolicy.

Relaterade artiklar