Hur man skriver ett CV?

Ett CV är ett dokument som ger en översikt över dina färdigheter, erfarenheter och utbildningar. Det är det första steget som du måste ha på plats när du ska söka ett nytt jobb och kan ofta vara avgörande för din ansökan.

Det är därför otroligt viktigt att ta sig tid att undersöka vad som bör ingå i ett CV, så att du inte missar något viktigt och försäkrar dig på att dokumentet blir så bra som möjligt.

Få med all information

Det första steget när du ska skriva ett CV är att samla in all information som du vill ha med. Detta inkluderar dina kontaktuppgifter, utbildning, arbetslivserfarenhet och färdigheter. När du har samlat in denna information är det dags att börja formatera det till ett dokument.

Börja med dina kontaktuppgifter längst upp på sidan. Det bör innehålla namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Därefter listar du dina utbildningar i omvänd ordning (den senaste först). Ange skolans namn, examen och datum för examen.

Följ upp detta med en förteckning över din arbetslivserfarenhet. Lista varje tjänst du har haft, namnen på företagen du jobbat på och vilken roll du hade på varje arbetsplats. När du listar företag som fortfarande är aktiva, se till att ange deras webbplats (om de har någon).

Var inte personlig

En sak att undvika när du skriver ett CV är att vara för personlig. Ett CV ska vara formellt och inte innehålla några personliga åsikter eller liknande.

Det är i det personliga brevet som du kan lägga till mer om din personlighet, och varför just du skulle passa till den tjänst som du ansöker om.

Inkludera gärna en bild på dig själv

Det är frivilligt att inkludera en bild på dig själv i ditt CV, men det kan vara ett bra sätt att sticka ut från andra sökande. Se till att fotot är professionellt och aktuellt.

En bra idé kan vara att du går till frisören innan du tar bilden. På så sätt försäkrar du dig om att du kommer se så representabel ut som möjligt på bilden.

Scroll to Top